Archive for March, 2011

Lustrum activiteiten Delftsche Studenten Aeroclub

Wednesday, March 9th, 2011

Best oud-lid van de GSA,Ik stuur deze mail omdat de Delftsche Studenten Aeroclub dit jaar haar 80 jarig bestaan viert!Aangezien we dit een mooie gelegenheid vinden om de contacten weer aan te halen met elders zweefvliegende studenten, zouden we jullie graag willen betrekken bij onze festiviteiten!Daarom wil ik jullie wijzen op onze activiteiten die dit jaar worden georganiseerd. Binnenkort zijn er twee evenementen waar jullie ook van harte uitgenodigd zijn.- 15 april houden we in Delft een feest ter ere van ons 16e lustrum in studentendiscotheek Lorre in Delft. Toegang hiervoor is gratis, dus je hebt geen kaartje nodig. Meer details volgen nog.- 21 mei vindt ons Lustrumgala plaats! Kaartverkoop hiervoor begintbinnenkort. Aangezien het op een boot zal plaatsvinden zijn de kaartjes hiervoor wel beperkt, us wacht niet te lang mochten jullie interesse hebben, zie ook de gala themapresentatie:http://www.youtube.com/watch?v=41tvBEzzzPE.Meer informatie over alle activiteiten en het lustrum vind je op:http://www.dsalustrum.nl/Als jullie deze informatie ook zouden willen doorgeven aan jullie leden.Met vriendelijke groeten,~~~~~~~DSA Lustrum Commissie

Van de voorzitter: motor?

Wednesday, March 9th, 2011

Ik krijg wel eens de vraag waarom ik aan zweefvliegen doe in plaats van motorvliegen. Zelfs op het zweefvliegveld wordt mij wel gevraagd waarom ik geen motor in laat bouwen in mijn zweefvliegtuig. De onderliggende gedachte is dat het niet hebben van een motor een door financiële motieven ingegeven beperking is. Dit moet ik tegenspreken.

Ook al zou ik het geld wel hebben, dan zou ik het niet uitgeven aan een motor. Een motor maakt een zweefvliegtuig namelijk pas echt nutteloos. Laat mij dit uitleggen. Wat doe je met een zweefvliegtuig? Je stapt in, start, vliegt een rondje en land hopelijk weer op hetzelfde vliegveld. Dit heeft overduidelijk geen nut, maar het is wel leuk. Als je een motor in je vliegtuig hebt dan wordt het vliegen van het rondje pas echt nutteloos. Vaak hoor ik als argument voor een motor dat je daarmee onafhankelijk wordt. Je bent dan niet meer afhankelijk van een ophaalploeg en van het weer. Toegegeven dit kunnen overtuigende argumenten zijn als je geen vrienden hebt en je vluchtvoorbereiding zich beperkt tot het kijken naar het weerpraatje van Piet Paulusma. Ik ben echter liever afhankelijk van de bereidwilligheid van mijn vrienden en de medewerking van de weergoden, dan van een motor. Hoe betrekkelijk de afhankelijkheid van een motor is bleek afgelopen jaar wel toen heel Nederland aan de grond stond vanwege een wolkje as. Heel Nederland? Nee, een klein groepje dappere vliegers trotseerden de gevaarlijke aswolk. Zij vlogen rustig rond in hun vliegtuigen zonder motor onder het motto ‘Wat je niet hebt kan ook niet stuk  gaan’.

Toegegeven ik vind het wel handig dat er in mijn auto een motor zit. De motor zorgt ervoor dat ik daar kan komen waar ik wil zijn. Bij het zweefvliegen ligt dat wat anders. Juist het verschil tussen willen en kunnen maakt het zweefvliegen leuk. Je wilt blijven hangen maar of dat lukt hangt af van vele factoren. Als je blijft hangen dan is vanzelfsprekend de vlieger de belangrijkste factor. Als je onderuit zakt dan ligt het aan de overige factoren. Hierdoor blijft zweefvliegen boeiend. Zweefvliegers dromen vaak van de perfecte dag met 3/8 cumulus op 2000 meter en onder iedere wolk een 3 meter bel. Als het echter iedere dag zulk weer zou zijn, dan zou de lol er gauw af zijn. Het wordt dan net motorvliegen.

Uit dit verhaal zou je kunnen concluderen dat ik tegen vliegtuigen met motoren ben. Dat is niet waar. Motorvliegtuigen kunnen wel degelijk nut hebben. Motorvliegtuigen zijn bedoeld om zweefvliegtuigen op te slepen.